Jaka przyczepa lekka? - poradnik wyboru lekkiej przyczepy transportowej

Decyzja zapadła. Potrzebujemy lekkiej przyczepy transportowej. Jak wybrać najlepszą i najbardziej dopasowaną do naszych potrzeb? Nie trzeba długo zachodzić w głowę. Najpierw należy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie przedmioty będziemy w niej przewozić. Dla przedmiotów o dużych gabarytach, a małej masie będziemy szukać przyczepy o jak największej skrzyni ładunkowej. Dla przedmiotów względnie ciężkich, ale niezbyt dużych najpierw powinniśmy skupić się na wytrzymałości elementów przyczepy. W tym poradniku prześledzimy najważniejsze parametry i kluczowe detale przy wyborze lekkiej przyczepy samochodowej.

Jak dobrać wielkość przyczepy lekkiej?

Najważniejszym kryterium przy wyborze wielkości przyczepy są oczywiście wymiary naszych ładunków. Lepiej wybrać przyczepę z lekkim zapasem wielkości, bo jak to zwykle bywa prędko okaże się, że może nam zabraknąć kilka centymetrów żeby przewieźć np. sofę, drewnianą huśtawkę do ogrodu, czy w najgorszym wypadku niestandardowe zamówienie dla klienta. Jeszcze jedną rzeczą, którą warto wziąć pod uwagę to powierzchnia miejsca parkingowego dla naszej przyczepy. Producenci oferują przyczepki o długości przestrzeni ładunkowej od około 150 cm do ponad 300 cm. Pod względem szerokości wymiary wahają się od ok. 100cm do ok. 160 cm. Ostatni paramter to wysokość burt, która standardowo zaczyna się od ok. 30 cm.

Ładowność przyczepy lekkiej

Ważne jest, aby nie mylić DMC przyczepy z jej ładownością. DMC przyczepy lekkiej to maksymalnie 750 kg. Oznacza to, że tyle maksymalnie może ważyć taka przyczepa wraz z przewożonym na niej ładunkiem. Producenci przyczep oferują konstrukcje o DMC już od 300 kg.
Niektóre modele przyczep mają po kilka różnych homologacji DMC, przy identycznej budowie i materiałach. Umożliwia to dobór przyczepy do auta tak, żeby nie przekroczyć 3500 kg DMC zespołu pojazdów i nie być zmuszonym do opłacania Via-Toll'a.
Ładowność przyczep lekkich w zależności od modelu wynosi zazwyczaj od 120 do 640 kg. Warto pamiętać w wypadku przyczep o DMC 750kg, że jeśli zamierzamy często przewozić ładunki o masie bliskiej maksymalnej ładowności przeczepy, to lepiej jest kupić przyczepę o wzmocnionych osiach.

przyczepa samochodowa lekka wiola delfin

Konstrukcja

Konstrukcja wszystkich przyczep lekkich jest bardzo podobna. Opiera się ona najczęściej na ramie stalowej do której zamontowana jest oś na belce skrętnej, dyszel, podłoga i burty.
Ramy różnią się przekrojem i grubością ścianek profili, z których są wykonane. Są to ważne parametry wpływające na wytrzymałość konstrukcji przyczepy. W większości przyczep elementy stalowe dla zabezpieczenia przed korozją są cynkowane ogniowo. Niektórzy producenci oferują przyczepy ze skrzyniami ładunkowymi wykonanymi z aluminium, co pozwala obniżyć masę własną przyczepy i tym samym zwiększyć jej ładowność w dopuszczonym zakresie DMC. Podłoga w przyczepach najczęściej wykonana jest ze sklejki wodoodpornej.
Lekkie przyczepy mogą być wyposażone w jedną lub dwie osie. Osie przyczepy mogą być zamontowane generalnie na dwa sposoby. W pierwszym wypadku koła są po bokach przestrzeni ładunkowej, a w drugim znajdują się pod podłogą, mieszcząc się w obrysie burt. Przyczepy z kołami pod podłogą często mają możliwość otwierania wszystkich burt, co znacznie ułatwia ich załadunek. 

przyczepa dwuoosiowa lekka delfin lorries

 

Wyposażenie przyczepy

Wcześniej określiliśmy już wstępnie profil naszych wymagań względem wielkości i ładowności przyczepy. Kolejne pytanie, które się nasuwa to czy potrzebujemy do przyczepy plandekę, sztywną pokrywę z ABSu, podwyższone burty, czy może podwyższone burty siatkowe? Najpopularniejszym rozwiązaniem do zabezpieczenia ładunku przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi są stelaże metalowe z plandeką. Wiele modeli przyczep posiada udogodnienia ułatwiające mocowanie ładunków w postaci wewnętrznych punktów mocowania, rozmieszczonych na burtach lub podłodze. Część przyczep jest wyposażona w koło zapasowe, a w innym wypadku można je dodatkowo dokupić. Wygodnym dodatkiem jest też koło podporowe umieszczone na dyszlu przyczepy, w które najczęściej są wyposażone nieco droższe modele przyczep.

 

 

 

Jaką markę przyczepy wybrać?

Wszystkie oferowane przez nas marki cieszą się renomą i dobrymi opiniami użytkowników. Pod uwagę tutaj należy brać swoje preferencje co do wymiarów, ładowności jak również i aspektów wizualnych danej przyczepy. Polecamy raczej modele z nieco wyższej półki niż bazowe, ponieważ oferują one mocniejszą konstrukcję, co pozytywnie wpływa na żywotność przyczepy. Przy długoletniej eksploatacji ważne jest to, że oferujemy serwis wszystkich marek sprzedawanych przez nas przyczep oraz prowadzimy sprzedaż części zamiennych.

Udany zakup

Przed dokonaniem ostatecznego wyboru polecamy zapoznanie się z aktualną ofertą przyczep dostępnych u nas od ręki. Najpopularniejsze modele przyczep mamy praktycznie zawsze na stanie, dzięki czemu zdecydowanie można skrócić czas oczekiwania na odbiór przyczepy.
Podsumowując, aby wybrać przyczepę lekką należy sobie najpierw odpowiedzieć na trzy krótkie pytania:

  • Jakiej wielkości ładunki zamierzam przewozić?
  • Jak dużą masę będą mieć moje najcięższe ładunki?
  • Jakie DMC ma moje auto i czy nie przekroczę 3500 DMC zespołu pojazdów?

Na koniec zapraszamy do zapoznania się z naszą aktualną ofertą. Znajdziecie u nas wiele ciekawych i sprawdzonych modeli przyczep samochodowych. Jako jedni z nielicznych w Polsce posiadamy przyczepy podłodziowe dostępne od ręki, lawety pod samochody, quady, przyczepy pod motocykle, przyczepy cargo i wiele innych.